Rise of the Tomb Raider

8 december, 2016 0 av Christoffer Andersson

raiderheaderTestad på: PS4 / Genre: Action, äventyr / Utvecklare: Crystal Dynamics / Utgivare: Square Enix / Åldersgräns: 18 år / Antal spelare: 1

———-

När rebooten utav Tomb Raider släpptes till förra generationens konsoler under 2013 var jag snabb med att slänga mig över det och likadant var fallet med uppföljaren. Nästan ett år efter Xbox One-släppet så får nu äntligen Playstation 4-ägare sätta tändernai ’Rise of the Tomb Raider’. Frågan är ju, var den långa väntan värt det?

När det kommer till storyn, så avslöjar jag gärna så lite som möjligt då jag inte vill råka förstöra upplevelsen för de som läser detta och inte har spelat spelet ännu. Men det jag kan säga är att storyn är oerhört spännande och man lever sig in i den som tusan. Undertecknad satt som på nålar vardera minut.

Angående det kommer till det grafiska så är spelet milt uttryckt sanslöst snyggt – oavsett om jag rör mig i täta buskage eller på ett snötäckt berg. Bara en sådan sak som att Laras hår är otroligt följsamt och rör sig naturtroget kan få vilken grafikfanatiker som helst golvad. Texturerna håller hög kvalitet och spelets design överlag lämnar inget att önska. Det enda som störde mig under spelets gång är att Laras animationer ibland känns en aning styltiga, främst när man ska hoppa mellan plattformar eller när man springer fort, men det kommer man över efter ett tag. Även ljussättningen är riktigt läcker, så det är en fröjd att spela oavsett om kapitlet utspelar sig under dag- eller nattetid.

Något som kan göra ett spel otroligt platt är en dålig ljudmix, men här har Crystal Dynamics tagit i från tårna och levererar ljud utav världsklass. De olika vapnen som finns att tillgå gör ifrån sig tunga och naturtrogna ljud, men man kan även höra småsaker som prasslande kläder till lätt andfådda andetag från Lara om man springer en längre sträcka. Man kan till och med svagt höra hur strängen på pilbågen låter strax innan man skickar in en pil i en ovetande fiendes plyte.

Vad jag uppskattar desto mer gameplay-mässigt denna gång är det faktum att gravarna är desto fler, så ibland kan det plinga till om att det finns en hemlig grav i närheten. Det är då upp till spelaren själv att avgöra huruvida denne vill leta efter graven eller fortsätta vidare. Även de vanliga gravarna har blivit svårare vilket jag tycker om då det förra spelets sådana emellanåt var lite för enkla. Det enda trista är väl att checkpoint-systemet fortfarande är lite knepigt då man måste spara sitt spel vid en lägereld, vilket ibland inte är så händigt då man kanske måste spara i all hast och inte befinner sig nära sagda lägereld. Även fiendernas AI kunde ha varit bättre, då jag vissa gånger undrade hur tusan fiender inte såg eller hörde mig. Buggarna nästan lyste med sin frånvaro, vilket är bra då det indikerar på att studion har varit noga med att finslipa sin produkt.

Som den ”gör precis vad du vill med utseendet”-tok jag är när det kommer till spel så gillar jag verkligen att man kan låsa upp diverse outfits (bland annat från tidigare spel) och växla mellan dessa hur man vill. En rätt liten grej att bli glad över, men det ger ett sken utav valfrihet, vilket jag gillar.

Denna gången finns det inte något onlineläge, vilket jag tackar för. Jag anser att Tomb Raider är och bör fortsätta vara ett spel som fokuserar på en bra singleplayer-upplevelse. Denna gång skippade Crystal Dynamics möjligheten att spela med andra, vilket gör att vi slipper en framstressat onlineläget som mest finns till för att.. Ja, finnas till.

För att knyta ihop säcken så ställde jag ju frågan ”Var den långa väntan värt det?” i det första stycket och mitt svar är ett högt och ekande ja. Gillar du storytunga och vackra spel, så är detta något för dig. Förvänta dig även ett trevligt soundtrack, härlig ljudmix och grafik som emellanåt nästan kommer att blåsa dig ur stolen. Och för er med en Playstation 4 Pro så går spelet även att uppleva i ännu högre kvalitet, samt i härliga sextio bilder per sekund.

raider_sist

Sist men inte minst, ett stort tack till Koch Media som skickade spelet till mig och gjorde denna recension möjlig.

Christoffer Andersson
Följ mig

Christoffer Andersson

24 år gammal spelnörd bosatt i Östergötland. Förutom att vara chefredaktör och ansvarig utgivare för Straholic.se så tycker han även om att pyssla med grafisk design och samla på bluray-filmer. Storfavoriten är spelserien Metal Gear Solid och talas det illa om TV-serien "Vänner" i hans närhet så blir han snabbt defensiv.
Christoffer Andersson
Följ mig

Latest posts by Christoffer Andersson (see all)